Przedsiębiorczość jest ważną cechą nie tylko skutecznego przedsiębiorcy – jej posiadanie przydaje się każdemu z nas w codziennym życiu. Niezależnie od tego, czy zamierzasz zostać przedsiębiorcą czy planujesz
inną ścieżkę kariery zawodowej, zastanów się, czy masz kompetencje przedsiębiorcze.
Czym są kompetencje przedsiębiorcze?
Na kompetencje przedsiębiorcze składają się:
- określone cechy osobowości, które znasz z 1. lekcji: przywódczość, otwartość, towarzyskość, solidność, zrównoważone zachowanie, spokój, aktywność i optymizm;
- określone zachowania, odpowiadające roli przedsiębiorcy, np.: kierowanie, kontrolowanie, nadzorowanie, podejmowanie decyzji i ryzyka oraz zachowania asertywne (była o nich mowa na lekcjach 1. i 3. [odsyłacz do 1.1, odsyłacz do
1.3]);
- kompetencje osobiste i kompetencje społeczne odpowiadające inteligencji emocjonalnej, o której będzie mowa poniżej.
Inteligencja emocjonalna jako istotny element kompetencji przedsiębiorczych
Inteligencja emocjonalna jest zdolnością rozpoznawania swoich emocji i umiejętnością odczytywania emocji innych ludzi oraz kierowania nimi przez odpowiednie zachowania. Nie zawsze osoby o wysokim
poziomie ilorazu inteligencji (IQ) mają wysoki poziom inteligencji emocjonalnej. Bystrość umysłu, wiedza i fachowe umiejętności są w życiu bardzo ważne, jednak w kontaktach międzyludzkich, na rynku pracy oraz w prowadzeniu firmy równie
istotne są: empatia, zdolność patrzenia na siebie i innych z dystansem, umiejętność nawiązywania kontaktów i osiągania porozumienia oraz zdolność współdziałania.
Na inteligencję emocjonalną składają się kompetencje emocjonalne, do których zaliczamy kompetencje osobiste i kompetencje społeczne.
Kompetencje osobiste
Kompetencje osobiste determinują stopień, w jakim radzimy sobie ze sobą (np. ze swoimi odczuciami, stanami wewnętrznymi, emocjami). Składają się na nie: samoświadomość, samoregulacja i motywacja.
Rycina 1.10. Kompetencje osobiste jako element składowy kompetencji emocjonalnych.
Samoświadomość obejmuje:
- świadomość emocjonalną, czyli rozpoznawanie swoich emocji i ich konsekwencji,
- poprawną samoocenę, czyli poznanie swoich mocnych i słabych stron,
- wiarę w siebie, czyli poczucie własnej godności i wartości, przy realnej ocenie swoich zdolności i umiejętności.
Samoregulacja stanowi połączenie następujących umiejętności i cech:
- samokontroli, polegającej na panowaniu nad niepożądanymi emocjami i zachowaniami,
- sumienności, czyli przyjmowania odpowiedzialności za swoje zobowiązania,
- przystosowalności, polegającej na elastycznym dostosowywaniu się do zmian,
- innowacyjności, odpowiadającej łatwemu przyjmowaniu i tworzeniu nowatorskich rozwiązań.
Motywacja wiąże się z takimi zachowaniami, umiejętnościami i cechami, jak:
- konsekwentne realizowanie zamierzeń, połączone z wyznaczaniem sobie coraz to bardziej wymagających celów,
- zaangażowanie, czyli utożsamianie swoich celów z zamierzeniami grupy,
- inicjatywa, przejawiająca się gotowością do wykorzystania zaistniałych szans i swoich atutów,
- optymizm, czyli niezrażanie się przeciwnościami, wiara w sens swoich działań.
Kompetencje społeczne
Kompetencje społeczne decydują o tym, jak radzimy sobie w kontaktach z innymi. Do kompetencji tych należą: empatia i umiejętności społeczne.
Rycina 1.11. Kompetencje społeczne jako element składowy kompetencji emocjonalnych.
Empatia obejmuje:
- rozumienie innych, polegające na uświadamianiu sobie uczuć i punktów widzenia innych osób i interesowaniu się ich problemami,
- doskonalenie innych, czyli zaangażowanie w rozwój innych osób,
- tolerancję dla różnorodności, czyli wspieranie indywidualizmu poszczególnych jednostek.
Umiejętności społeczne (interpersonalne) to:
- wpływanie na innych dzięki znajomości i umiejętności stosowania metod skutecznego przekonywania,
- umiejętność porozumienia się, czyli słuchanie innych bez uprzedzeń, wysyłanie przekonujących komunikatów, rozumienie odmiennego punktu widzenia,
- łagodzenie konfliktów, obejmujące pośredniczenie w sporach i ich wyciszanie,
- przewodzenie innym, czyli inspirowanie jednostek i grup, wchodzenie w rolę lidera,
- inicjowanie zmian i kierowanie nimi,
- tworzenie więzi, polegające na pielęgnowaniu kontaktów międzyludzkich,
- współpraca z innymi w celu osiągnięcia wspólnego celu,
- umiejętności zespołowe, przejawiające się w organizowaniu działań wszystkich członków grupy dla osiągnięcia wyznaczonego celu.
Kompetencje przedsiębiorcze jako aspekt samorozwoju
Kompetencje przedsiębiorcze, na które składają się określone cechy osobowości, zachowania związane z odgrywaniem roli przedsiębiorcy i inteligencja emocjonalna, możemy uznać za uniwersalny zestaw kompetencji
niezbędnych do samorozwoju człowieka dobrze funkcjonującego w społeczeństwie.
Rycina 1.12. Model kompetencji przedsiębiorczych.
Kompetencje przedsiębiorcze można i należy ćwiczyć. Na początku jednak trzeba właściwie rozpoznać swoje kompetencje lub ewentualny ich brak, a następnie z rozwagą je zdobywać i wzmacniać. Ćwiczenia polegać powinny na wzmacnianiu
pożądanych zachowań, przy czym należy uważać, aby nie popaść w samozadowolenie i brak samokrytyki. Wtedy mogą pojawić się niepożądane zachowania i dążenia: nadmierna ambicja, stawianie sobie zbyt wysokich wymagań i nierealnych celów,
pracoholizm, głód prestiżu i władzy, potrzeba ciągłej adoracji oraz nieumiejętność przyznania się do porażek. Z pewnością nie są to odpowiedniki kompetencji przedsiębiorczych.
Ciekawostka z Unii Europejskiej |
|
Osoby starające się o dotację unijną na założenie i rozwój działalności gospodarczej stają czasami przed koniecznością rozwiązania testu psychologicznego, oceniającego m.in. ich kompetencje przedsiębiorcze. Na teście tym pojawiają się takie pytania, jak: Z jakiego powodu chcesz rozpocząć działalność gospodarczą? Jakie są Twoje silne i słabe strony? Jak sobie radzisz z kryzysowymi sytuacjami? |
Ciekawostka ze świata |
|
Warto wzmacniać swoje kompetencje przedsiębiorcze przez ćwiczenie pożądanych zachowań, takich jak zaangażowanie w różne przedsięwzięcia, optymizm na co dzień lub asertywność w kontaktach z innymi. Zdaniem niektórych naukowców już po 21 dniach systematycznego powtarzania zachowań lub czynności wchodzą nam one w nawyk. |
Warto kliknąć i wiedzieć więcej |
|
[Artykuł dotyczący kreatywności polskich przedsiębiorców; http://wiadomosci.nf.pl/News/32913/Polski-przedsiebiorca-musi-byc-kreatywny/zarzadzanie-zespolem-kreatywnosc-innowacje/] [Artykuł Inżynier musi umieć współpracować z grupą; http://wiadomosci.nf.pl/News/35302/Inzynier-musi-umiec-wspolpracowac-z-grupa/umiejetnosci-miekkie-umiejetnosci-osobiste-zarzadzanie-zespolem/] |
Ćwiczenia
1. W Stanach Zjednoczonych jedną z najbardziej wpływowych celebrytek i jednocześnie doskonałym przedsiębiorcą jest Oprah Winfrey. Odszukaj w internecie życiorys Opry Winfrey i na tej podstawie podaj
cechy jej osobowości i zachowania, które Twoim zdaniem zadecydowały o odniesionym przez nią sukcesie.
2. Wymień po 5 najważniejszych kompetencji przedsiębiorczych, którymi Twoim zdaniem powinny odznaczać się osoby piastujące następujące stanowiska:
a) kierownik działu promocji.
b) dyrektor szkoły.
c) mediator [Mediator to bezstronna i neutralna osoba, profesjonalnie przygotowana do pomocy w komunikacji ludziom znajdującym się w konflikcie.].
d) rezydent [Rezydent to pracownik biura podróży przebywający w hotelu lub ośrodku wczasowym w celu opieki nad klientami biura.].